Blog

Jesteś tutaj:

Home staging jako skuteczne przygotowanie mieszkania do sprzedaży

Kryzys ekonomiczny i nieustanna konkurencja na rynku wymusza konieczność wyróżnienia swojej oferty, również w branży nieruchomości. Jak zatem zwiększyć atrakcyjność nieruchomości, by wynająć lub sprzedać ją szybciej i z większym zyskiem? Z pewnością pomoże w tym usługa home stagingu.

,,Domowa inscenizacja” (bo to właśnie w wolnym tłumaczeniu oznacza home staging) jest to szereg działań obejmujących profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Polegają one głównie na podkreśleniu atutów i mocnych stron nieruchomości, a także na ingerencji w te cechy, które mogą negatywnie wpłynąć na jej postrzeganie. Dzięki metamorfozie, nieruchomość przeznaczona do wynajmu lub sprzedaży, stanie się atrakcyjna dla potencjalnego klienta. Spowoduje to znaczne przyspieszenie transakcji i uzyskanie możliwie najwyższej ceny.

Choć home staging w Polsce jest na etapie raczkowania, to jego realizacje przebiegają całkiem dobrze. Jego idea została zapoczątkowana w latach 80-tych w Stanach Zjednoczonych i od tego czasu cieszy się coraz większym powodzeniem. Dziś, większość nieruchomości wystawianych na sprzedaż w USA poddawana jest działaniom profesjonalnych home stagereów. Z badań wynika, iż dzięki tej usłudze, czas sprzedaży skraca się przeciętnie o 40%, a cena wzrasta o 10%. Nic więc dziwnego, że usługa ta w błyskawicznym tempie podbija europejskie rynki nieruchomości.

Pojawia się również coraz więcej specjalistów, zajmujących się home stagingiem. Projektanci wnętrz dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu w profesjonalny, a zarazem obiektywny sposób ocenią realną wartość mieszkania. Co najważniejsze – podchodzą do tego głównie z punktu widzenia potencjalnego klienta. Następnie zaproponują wprowadzenie zmian, które w znaczny sposób wpłyną na pozytywny odbiór mieszkania. Najczęściej metamorfozy dotyczą elementów, które z pozoru mogą wydawać się błahe i nie wymagają ogromnych nakładów finansowych. Przeważnie polegają one na odświeżeniu i posprzątaniu mieszkania w myśl zasady, że ,,mniej znaczy więcej”.

Do działań home stagingu poza zmianą aranżacji wnętrz można zaliczyć np. dodanie odpowiedniego, zachęcającego do odwiedzin wnętrza, zapachu. Proponuje się umiejętne przemeblowanie, zmianę lub korektę kolorystyki czy oświetlenia. Ważne jest również usunięcie przedmiotów personalizujących mieszkanie, takich jak: zdjęcia, nagrody, ubrania czy charakterystyczne elementy dekoracji.

Zmiana koloru ścianWszystkie zabiegi powinny zostać wykonane w umiejętny sposób, dlatego techniki, które zakłada home staging opierają się głównie na marketingu. Główną zaletą home statingu jest to, że działania w jego zakresie są błyskawiczne i nisko-kosztowe. Mimo to, w znaczny sposób przekładają się na szybkie tempo i wyższą cenę sprzedaży. Można zatem osiągnąć maksymalny efekt przy minimalnych kosztach. Często podkreśla się, że celem zastosowania home stagingu jest zmienienie charakteru nieruchomości z ,,do mieszkania” na ,,do sprzedania” lub ,,do wynajęcia”. Warto pamiętać, że znacznie częściej klient kupuje wyobrażenie o danym miejscu, aniżeli jego realną wartość. Dlatego kluczowe jest pierwsze wrażenie, będące podstawowym celem home stagingu. Pomogą je stworzyć profesjonalni doradcy. Dodatkowo podpowiedzą, jacy są potencjalni klienci i jak najskuteczniej trafić w ich gusta. A także, jak zareklamować przygotowaną już nieruchomość jako atrakcyjny produkt.

Home staging przeznaczony jest dla wszystkich sprzedających i wynajmujących nieruchomość, kiedy konieczna jest metamorfoza w celu zwiększenia ich atrakcyjności, funkcjonalności i standardu codziennego życia. Zalecany zwłaszcza w sytuacjach, kiedy na ofertę odpowiada duża liczba potencjalnych klientów, jednak żaden z nich przez dłuższy czas nie decyduje się na jego kupno czy wynajem. Wynika to z faktu, iż oferta i cena jest interesująca, jednak sama nieruchomość nie zachwyca. Warto wówczas skusić się na home staging, który przyniesie sukces w realizacji transakcji.

Warto również zaznaczyć, że bardziej opłaca się podjąć działania w ramach home stagingu, który w założeniu ma opierać się na metamorfozie z niskim budżetem, niż zmniejszać cenę nieruchomości, którą przeznacza się na sprzedaż lub wynajem.